Frokost - nej tak!

17. juni 2010

Alder:
9 mdr.

Frokost - nej tak!

Hej Helen

Jeg er nødt til at spørge dig til råds ang. frokost-måltidet.

Hun nægter at spise frokost, generelt er hun blevet meget selektiv og kaster det på gulvet hun ikke vil have. Jeg synes hendes kost bliver mere og mere ensformig og det bekymrer mig mht. kræsenhed senere i livet. Hun vil ikke have bolle, rugbrød, frugt (stadig alle former for frugt), yoghurt, ymer mm. samt mos med kød/fisk.

Vores dag ser således ud:

Ml. 7-8: vågner, herefter havregrød, 1 dl + vand
9.15: ost, avokado, bolle m. smør/ost (spiser ikke ret meget, nogle gange ingenting)
9.30: sover ml. 1-1½ time
11-11.30: rugbrød med pålæg, grøntsager, æggepandekage mm. (spiser ofte INTET) + vand
13.30: ammes
14: sover 1-1½ time
15.30-16: 7-kornsgrød, 1 dl + vand
17.30-18: vores aftensmad, spiser fint
19: grøntsagsgrød (ofte med noget af vores aftensmad i), 1-1½ dl
19.30-20: ammes
Ammes 1 gang om natten

Frokost vil hun som sagt ikke spise. Mos med kød har jeg ikke forsøgt længe, da hun ikke var interesseret. Rugbrød vil hun slet ikke have. Kan pålæget pilles af, gør hun det og smider rugbrødet på gulvet. Kan pålæget ikke pilles af, smider hun det hele på gulvet. Tilbyder jeg ...

Annonce

... grøntsager, ost, pandekage eller grød, spiser hun gerne. Men mængden er meget lille.

Jeg kan fornemme på hende, at hun ikke er så sulten formiddag/middag, men spiser meget mad eftermiddag og aften.

Fint med mig, hvis hun bare spiste en lille smule til formiddag og til frokost, men nu har jeg mange dage oplevet, at hun ikke har spist så meget som en krumme fra morgenmaden til amningen kl.13.30, og det er godt nok mange timer at undvære mad.

Jeg ser dog selv flere muligheder, men har brug for at høre din mening :-)

Til frokost kunne jeg servere grød, så får hun jo noget. Synes bare, at al hendes kost vil bestå af grød så!!!. Jeg kunne fjerne amningen inden middagslur, for at give mere plads til mad (tænker bare, at der må være masser af plads til frokost, eftersom hun heller ikke vil have formiddagsmad). Jeg kunne blive ved med at tilbyde brød med pålæg, og måske en dag ville hun spise...

Jeg har prøvet at lade hende melde sig selv, altså vente på at hun blev sulten, men det skete aldrig, så den dag blev hun ikke tilbudt frokost... Dog kan jeg tydeligt fornemme at humøret stiger efter amning.

Hvilke tanker gør du dig??

Mange hilsner og go´sommer
Nina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)